• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag tänkte på en sak, när de kontaktar privat personer för att de ska komma överens om summa osv. Om de godkänner det får de det som en klumpsumma eller får de lite varje månad ?

Alla borgenärer behandlas lika. Dom får utbetalt årsvis
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Precis så. Privatpersoner har absolut ingen förtur jämfört med företag och banker
Nä, det trodde jag inte så. Tänkte mer om de får allt på en gång eller månadsvis men då är det årsvis med en viss procent då helt enkelt :)
 

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Frågar igen, när en borgenär har en invändning och motsätter sig förslaget (i mitt fall en privatperson med en liten summa) medans alla andra, speciellt de med de större skulderna godkänner förslaget och det hamnat hos en jurist, vågar man fortsätta hoppas på att man får en beviljad skuldsanering? Kan ju säga att hon på KF jag pratade med (inte juristen) inte tyckte de var något konstigt och att hennes yttrande inte var direkt något speciellt eller allvarligt. Någon med erfarenhet? Tack snälla.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Frågar igen, när en borgenär har en invändning och motsätter sig förslaget (i mitt fall en privatperson med en liten summa) medans alla andra, speciellt de med de större skulderna godkänner förslaget och det hamnat hos en jurist, vågar man fortsätta hoppas på att man får en beviljad skuldsanering? Kan ju säga att hon på KF jag pratade med (inte juristen) inte tyckte de var något konstigt och att hennes yttrande inte var direkt något speciellt eller allvarligt. Någon med erfarenhet? Tack snälla.
Jag tror inte att det stjälper din skuldsanering då skulden uppstått innan du ansökte om skuldsanering och att hyresvärdens motivering var att få mer pengar.
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej! har en fråga! bor idag inneboende med min dotter som är 4 år! jag söker aktivt lägenhet och som ni alla vet är det inte de lättast när man har skuldsanering, min fråga är nu att ja fått en lägenhet , det är dock en 4a jag behöver egentligen en 3a , hyran är på 9500 kr men betalar idag 4500 kr för mitt inneboende avtal ! Dem 3or jag sökt ligger på 7000-9000kr , Kan man ifrågasätta detta? Typ att jag inte behöver en fyra vilket jag ej behöver? sen om jag får detta är det lättare o kanske byta denna mot en 3a ..det är ju inte alla som accepterar betalningsanmärkning men familjebostäder gör detta, dvs den lägenheten ja nu fått erbjudande om, sen är det nära till dotterns dagis samt min dotters mamma om det har en positiv betydelse. tacksam för svar
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej! har en fråga! bor idag inneboende med min dotter som är 4 år! jag söker aktivt lägenhet och som ni alla vet är det inte de lättast när man har skuldsanering, min fråga är nu att ja fått en lägenhet , det är dock en 4a jag behöver egentligen en 3a , hyran är på 9500 kr men betalar idag 4500 kr för mitt inneboende avtal ! Kan man ifrågasätta detta? det är inte alla som accepterar betalningsanmärkning men familjebostäder gör detta, dvs den lägenheten ja nu fått erbjudande om, sen är det nära till dotterns dagis samt mamma om det har en positiv betydelse. tacksam för svar
Menar du om du vid omprövning får behålla till den dyrare hyran ?
Det är nog inte så säkert och en omprövning tar lite tid och jag antar att du måste bestämma dig snart
 

Nyfiken751

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
29 Juli 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Menar du om du vid omprövning får behålla till den dyrare hyran ?
Det är nog inte så säkert och en omprövning tar lite tid och jag antar att du måste bestämma dig snart
Så om jag tar lägenheten och gör en omprövning så kan jag endå nekas? Så man vill inte att jag får en första hand utan bor hellre inneboende ( som inte alls är långvarit ) , har en liten buffert angående väntan med omprövningen

För att tillägga hade ja högre hyra när jag fick inledande skuldsanering men fick flytta och fick lägre hyra.
Är super stressad och behöver gärna ett svar som någon tror till 99% är rätt, jag är 33 år och har aldrig haft en hyresrätt. Jag bor med min dotter och hon påverkas med då vi delar ett rum just nu. Om det handlar om pengarna så jobbar jag gärna extra för att alla ska få sitt behöver bara en hjälpande hand just nu
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Så om jag tar lägenheten och gör en omprövning så kan jag endå nekas? Så man vill inte att jag får en första hand utan bor hellre inneboende ( som inte alls är långvarit ) , har en liten buffert angående väntan med omprövningen

För att tillägga hade ja högre hyra när jag fick inledande skuldsanering men fick flytta och fick lägre hyra.
Är super stressad och behöver gärna ett svar som någon tror till 99% är rätt, jag är 33 år och har aldrig haft en hyresrätt. Jag bor med min dotter och hon påverkas med då vi delar ett rum just nu. Om det handlar om pengarna så jobbar jag gärna extra för att alla ska få sitt behöver bara en hjälpande hand just nu
Jag säger inte att det är så att du nekas men det är nog en risk att det kan bli så.
Borgenärerna vill ha så mycket pengar som möjligt och 5000 kr mer i hyra och en fyra kanske blir problem.
Jag hade ringt och frågat innan jag hade hoppat på det tåget så att du inte står där sen och får bekosta de 5000 själv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp